uruknet.info
  اوروكنت.إنفو
     
    informazione dal medio oriente
    information from middle east
    المعلومات من الشرق الأوسط

[ home page] | [ tutte le notizie/all news ] | [ download banner] | [ ultimo aggiornamento/last update 28/08/2019 00:45 ] 80760


english italiano

  [ Subscribe our newsletter!   -   Iscriviti alla nostra newsletter! ]  




[80760]



Uruknet on Alexa


End Gaza Siege
End Gaza Siege

>

:: Segnala Uruknet agli amici. Clicka qui.
:: Invite your friends to Uruknet. Click here.




:: Segnalaci un articolo
:: Tell us of an article






FLASHBACK: Is There a ‘Foxification’ Underway at Al Jazeera Television?

Danny Schechter

7qelvl220110805013428.jpg

August 23, 2011

Posted June 9, 2007


MediaChannel’s Danny Schechter investigates:

Sources inside Al Jazeera who are in a position to know what is going on now confirm to MediaChannel.org that there is an internal struggle underway that may dilute Al Jazeera’s independence and steer it in a more pro-western, pro-US direction.

"There is already a change of tone and focus in the news," a veteran insider reveals. He blames the shift on a reorganization of the network’s governing structure a month ago that has put a former Ambassador from Qatar to the USA in a commanding position.

Al Jazeera broadcasts from a state of the art facility in Doha, the capital of Qatar, a wealthy independent state run by an Emir who has, until this point, remained close friends with the US while allowing Al Jazeera its independence.

"Nobody is talking about it publicly and nothing is quite clear yet but it looks like there is new pressure from the government of Qatar [the oil and natural gas rich Gulf state that bankrolled Al Jazeera], as well as a political battle over how to manage the channel inside its government with the US and its supporters, including the editor of the Arabic edition of Newsweek, lobbying in the shadows."

The United States is a major trading partner with Qatar and maintains a vast military facility there. The high profile Coalition Media (ie. propaganda) Center was based in the country, and the Pentagon has used the base airfield to supply the war effort in Iraq. Lebanese sources report that US planes airlifted cluster bombs from that base to Israel for use in its recent war against Hezbollah. Israel’s relations with Qatar are said to be close.

Washington and London were never happy with Al Jazeera’s political independence. Its offices in Afghanistan and Iraq were bombed in the early days of the war, and more recently there have been reports that President Bush considered bombing Al Jazeera’s headquarters in Doha, but was only stopped by a strong dissent by Britain’s Tony Blair. Al Jazeera has been denied access by the British government to documents that would confirm this widely reported (and believed) story that has also been officially dismissed.

"You don’t need to bomb Al Jazeera to change its direction," said my source. "There is a softer way to influence its direction by taking it over from within and it can happen quietly almost as if in slow motion. You 'broaden’ some programs, announce new 'guidelines,’ issue new edicts reinforcing top-down control, purge some professionals you don’t like, and then give more positive unchallenged airtime to backers of US foreign policy. Washington would not be open about any behind the scenes role it is playing in all this for fear of triggering a very negative public reaction."

The irony here is that for many years Al Jazeera made a point of giving substantial airtime to US officials and their surrogates to show fairness. This even led some hardliners in the Arab World years ago to accuse the station of being CIA-backed and even pro-Israel. But whatever exposure they got was never enough for a Pentagon that practices "Information Dominance" and seeks to exclude all contrary views. They expect the kind of uncritical coverage they received on American TV.

Ironically, a former US military briefer became so disgusted with US media manipulation that he joined Al Jazeera.

Al Jazeera reporters have been killed by US soldiers, prosecuted in Spain, and imprisoned. One remains in Guantanamo with no charges against him. These external actions have only strengthened Al Jazeera’s resolve and won audience sympathy for the station. That may be why a new internal intervention is underway.

The Friends of Al Jazeera website carries a post suggesting that this is exactly what is happening.

"It is rumored that the new pro-US Board of Directors (which include the former Qatari Ambassador to the United States, Hamad Al Kuwari and Mahmood Shamam who are both are clearly sympathetic to the US Agenda in the region) and their representative at station, the new Qatari Managing Director, Mr. Ahmad Kholeifi is a result of pressure placed on the Emir of Qatar by the US Administration.

Rumours of a ’soft editorial shift’ towards a more pro-Qatari and pro-US agenda are already floating around media circles in the region.

Sources inside AlJazeera have confirmed that the Board has already instituted radical changes that threaten the stations editorial integrity and independence. In less than a month since the pro-American Board of Directors was appointed, sweeping edicts affecting the whole of AlJazeera have been passed down by the newly appointed Qatari Managing Director, Ahmad Al Kholeifi."

My source believes the rumors of an imposed top-down change are true.

Al Jazeera’s journalists are diverse and committed to the channel’s mission. They would not likely be silent if they felt their work was under attack or being unduly pressured. On the other hand, for all their independence, they know they are highly dependent on subsidies from the Emir. If he is being pressured, they know that that will eventually have an impact on the channel’s managers.

Media owners have a tendency to meddle in news presentation, with politics, ego and power tripping often motivating factors. Sometimes, darker forces are involved.

In this case, why is a pro-US diplomat being given managerial authority while a respected and experienced journalist/general manager is apparently being ousted?

Until now, by and large, the internal politics of Qatar has not been given a high profile on the air but that may be changing, I am told, with more Qataris visible as pundits and interview subjects in recent weeks.

Perhaps the Emir who is putting up the cash also wants more visibility and is engineering compliance with his wishes. Perhaps Qatar now wants to use the channel to build a higher profile for itself. In the Middle East, media and politics are often intertwined. If Al Jazeera is politicized, it could lose the credibility it has earned.

Too much tampering could easily backfire and undermine Al Jazeera’s support.

Now ten years old, Al Jazeera has grown from an offshoot of BBC’s Arabic Service into a feisty and independent multi-channel media company with a global satellite footprint that makes almost as much news as it reports.

Brandishing the slogan "The opinion and the other opinion," Al Jazeera is known for strong reporting and carrying diverse and outspoken views including videos by Osama bin Laden and opposition voices to many governments backed by the US.

Al Jazeera says its coverage is balanced but critics, especially on the right in America, have targeted it as "terrorist TV," a slogan designed to discredit its news and programming, which was first only seen in Arabic but now has a separate English channel.

In some ways, the network’s operations mirror and reflect the volatile politics of the Middle East in which it is based, a region which is itself torn by external interventions, conflicts with and among wealthy and traditional elites, not to mention insurgency, war, political conspiracies, and competing nationalistic interests and internationalist aspirations.

Hailed as the fifth best-known brand in the world, the nature of that brand is now being contested. Is an implosion on the horizon, or will the Channel sort out its tensions and emerge even stronger as a worldwide competitor against conventional look-alike, think-alike corporatized media?

What is disturbing is that Al Jazeera had the potential of bringing real diversity to the global news agenda with more reporting from the Third World and even about the news world itself.

In an increasingly monopolized media marketplace with concentration of ownership on the rise, with Rupert Murdoch bidding for Dow Jones and Thompson taking over Reuters, there are fewer and fewer highly visible independent outlets. A recent scandal at the ineffective US created Al Hurra station may have led the Bush Administration to realize it cannot compete with Al Jazeera from without and needs instead to try to change it from within. An Administration willing to invade countries has no compunctions against invading a TV station–but it has to do so covertly. Bear in mind that Washington has spent tens of millions on media management and media operations that do its bidding.

US cable outlets have kept Al Jazeera English off the air–one way of marginalizing it with American viewers–but that also impacts on its ability to make money–something, I am told many Qataris expect. Maybe they are willing to trade the channel’s integrity for a shot at the quest for profitability that drives most of the media industry. But being greedy could backfire if the channel’s reputation suffers. We still don’t know who is leaning on whom?

As an innovator and an exception to the unbrave world of media, Al Jazeera has been exceptional. It would be shame to see its core values compromised just as it becomes a bigger player in a world that desperately needs media outlets that care about the conditions of the world’s people.

It may be time for its viewers and friends to demand that Al Jazeera be allowed to remain the respected and crusading force it has become in broadcasting and world journalism. Let’s hope some combination of insiders and backers will be able to insure that outsiders with parochial or imperial agendas cannot "fix" what isn’t broken.

Journalists and media activists worldwide may need to get engaged to send a message of concern to the Emir and the media hitmen (ie. consultants) who are apparently now sneaking around in Washington and Doha with the hopes of turning Jazeera into Foxeera.

Let Al Jazeera Be Al Jazeera!

Danny Schechter edits Mediachannel.org. He has attended three conferences at Al Jazeera headquarters in Doha and interviewed key journalists there. Comments to dissector@mediachannel,org

Source


:: Article nr. 80760 sent on 24-aug-2011 16:37 ECT

www.uruknet.info?p=80760



:: The views expressed in this article are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect those of this website.

The section for the comments of our readers has been closed, because of many out-of-topics.
Now you can post your own comments into our Facebook page: www.facebook.com/uruknet




Warning: include(./share/share2.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/content/25/8427425/html/vhosts/uruknet/colonna-centrale-pagina-ansi.php on line 385

Warning: include(): Failed opening './share/share2.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/php5_6/lib/php') in /home/content/25/8427425/html/vhosts/uruknet/colonna-centrale-pagina-ansi.php on line 385



       
[ Printable version ] | [ Send it to a friend ]


[ Contatto/Contact ] | [ Home Page ] | [Tutte le notizie/All news ]







Uruknet on Twitter




:: RSS updated to 2.0

:: English
:: Italiano



:: Uruknet for your mobile phone:
www.uruknet.mobi


Uruknet on Facebook






:: Motore di ricerca / Search Engine


uruknet
the web



:: Immagini / Pictures


Initial
Middle




The newsletter archive




L'Impero si è fermato a Bahgdad, by Valeria Poletti


Modulo per ordini




subscribe

:: Newsletter

:: Comments


Haq Agency
Haq Agency - English

Haq Agency - Arabic


AMSI
AMSI - Association of Muslim Scholars in Iraq - English

AMSI - Association of Muslim Scholars in Iraq - Arabic




Font size
Carattere
1 2 3





:: All events








     

[ home page] | [ tutte le notizie/all news ] | [ download banner] | [ ultimo aggiornamento/last update 28/08/2019 00:45 ]




Uruknet receives daily many hacking attempts. To prevent this, we have 10 websites on 6 servers in different places. So, if the website is slow or it does not answer, you can recall one of the other web sites: www.uruknet.info www.uruknet.de www.uruknet.biz www.uruknet.org.uk www.uruknet.com www.uruknet.org - www.uruknet.it www.uruknet.eu www.uruknet.net www.uruknet.web.at.it




:: This site contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. We are making such material available in our efforts to advance understanding of environmental, political, human rights, economic, democracy, scientific, and social justice issues, etc. We believe this constitutes a 'fair use' of any such copyrighted material as provided for in section 107 of the US Copyright Law. In accordance with Title 17 U.S.C. Section 107, the material on this site is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving the included information for research and educational purposes. For more info go to: http://www.law.cornell.edu/uscode/17/107.shtml. If you wish to use copyrighted material from this site for purposes of your own that go beyond 'fair use', you must obtain permission from the copyright owner.
::  We always mention the author and link the original site and page of every article.
uruknet, uruklink, iraq, uruqlink, iraq, irak, irakeno, iraqui, uruk, uruqlink, saddam hussein, baghdad, mesopotamia, babilonia, uday, qusay, udai, qusai,hussein, feddayn, fedayn saddam, mujaheddin, mojahidin, tarek aziz, chalabi, iraqui, baath, ba'ht, Aljazira, aljazeera, Iraq, Saddam Hussein, Palestina, Sharon, Israele, Nasser, ahram, hayat, sharq awsat, iraqwar,irakwar All pictures

 

I nostri partner - Our Partners:


TEV S.r.l.

TEV S.r.l.: hosting

www.tev.it

Progetto Niz

niz: news management

www.niz.it

Digitbrand

digitbrand: ".it" domains

www.digitbrand.com

Worlwide Mirror Web-Sites:
www.uruknet.info (Main)
www.uruknet.com
www.uruknet.net
www.uruknet.org
www.uruknet.us (USA)
www.uruknet.su (Soviet Union)
www.uruknet.ru (Russia)
www.uruknet.it (Association)
www.uruknet.web.at.it
www.uruknet.biz
www.uruknet.mobi (For Mobile Phones)
www.uruknet.org.uk (UK)
www.uruknet.de (Germany)
www.uruknet.ir (Iran)
www.uruknet.eu (Europe)
wap.uruknet.info (For Mobile Phones)
rss.uruknet.info (For Rss Feeds)
www.uruknet.tel

Vat Number: IT-97475012153