uruknet.info
  اوروكنت.إنفو
     
    informazione dal medio oriente
    information from middle east
    المعلومات من الشرق الأوسط

[ home page] | [ tutte le notizie/all news ] | [ download banner] | [ ultimo aggiornamento/last update 28/08/2019 00:45 ] 54967


english italiano

  [ Subscribe our newsletter!   -   Iscriviti alla nostra newsletter! ]  



New York Times on Guantánamo: A willing conduit for the military-intelligence apparatus


After more than two weeks of controversy, the New York Times has been forced to publicly backpedal on its May 21 story, headlined "1 in 7 Detainees Rejoined Jihad, Pentagon Finds." This began last Friday with a terse three-paragraph "Editor’s Note" published in the corrections column and was followed in the Sunday edition with a column by the paper’s public editor, Clark Hoyt, entitled "What Happened to Skepticism?" The original story, written by the Times Pentagon correspondent Elisabeth Bumiller, was based on a leaked (and subsequently released) Pentagon report, which claimed that 14 percent of the 534 detainees transferred out of the US prison camp in Guantánamo Bay, Cuba had, in Bumiller’s words, "returned to terrorism or militant activity."...


[54967]



Uruknet on Alexa


End Gaza Siege
End Gaza Siege

>

:: Segnala Uruknet agli amici. Clicka qui.
:: Invite your friends to Uruknet. Click here.




:: Segnalaci un articolo
:: Tell us of an article






New York Times on Guantánamo: A willing conduit for the military-intelligence apparatus

By Bill Van Auken

9 June 2009

After more than two weeks of controversy, the New York Times has been forced to publicly backpedal on its May 21 story, headlined "1 in 7 Detainees Rejoined Jihad, Pentagon Finds."

This began last Friday with a terse three-paragraph "Editor’s Note" published in the corrections column and was followed in the Sunday edition with a column by the paper’s public editor, Clark Hoyt, entitled "What Happened to Skepticism?"

The original story, written by the Times Pentagon correspondent Elisabeth Bumiller, was based on a leaked (and subsequently released) Pentagon report, which claimed that 14 percent of the 534 detainees transferred out of the US prison camp in Guantánamo Bay, Cuba had, in Bumiller’s words, "returned to terrorism or militant activity."

The report names only 30 of the 74 who allegedly "reengaged in terrorist activity" (one more than Bumiller reported seeing in the leaked document). Out of the total, 27 were described as "confirmed," while 47 were only "suspected" of terrorist activity.

The editor’s note that appeared last Friday blandly acknowledged the substance of the widespread criticisms—without referring to them—provoked by Bumiller’s article. It noted that the "premise" of the Pentagon report was that "all the former prisoners had been engaged in terrorism before their detention," which the note described as something that "remains unproved." It also admits that the article "conflated two categories of former prisoners"—those that had been "confirmed as engaging in terrorism" and those who were "suspected of doing so."

In reality, the entire premise of the Pentagon report and Bumiller’s piece had been thoroughly debunked before they ever appeared in print.

A December 2007 study prepared by Seton Hall University School of Law had demolished the credibility of an earlier Pentagon report making similar allegations about somewhat fewer ex-detainees returning to "terrorist activity."

At the time, the Pentagon claimed that nearly 30 had "returned to the battlefield," but described only 15 of these cases and named only seven.

The study found that eight of the 15 described as resuming terrorism were accused of nothing more than condemning their treatment at Guantánamo, an act that the Pentagon portrayed as terrorist propaganda. Some of them—including the so-called Tipton Three (British residents who since their release have remained in Britain)—were included among those returning to terrorism for having appeared in the commercial film, The Road to Guantánamo, where they described the abuse to which they had been subjected.

Also included were five Uighurs—ethnic Chinese Muslims—who were released in 2006 after three years in Guantánamo and sent to a refugee camp in Albania. The Pentagon itself acknowledged that they had been improperly classified as "enemy combatants" and there is no evidence whatsoever that they engaged in terrorist activity either before or after their incarceration at Guantánamo. The reason they were included among those accused of carrying out "anti-coalition militant activity" is that one of them wrote an opinion piece for the New York Times urging the US Congress to protect habeas corpus.

In other words, unless one wants to be classified by the Defense Department as a "terrorist," he had better keep his mouth shut about being tortured, make no complaints about being held prisoner for years without cause, and say nothing about democratic rights.

Out of the five that the Defense Department named as having been recaptured or killed, three were never listed among detainees at Guantánamo and one was shot to death by Russian security forces in an apartment complex after being pursued for unknown reasons. Some of the same names debunked in this study reappear in the report released to Bumiller.

Moreover, as the study points out, "Implicit in the allegation that one has returned to the battlefield is that one has been on a battlefield previously." Based on a review of 516 summaries prepared by the Defense Department’s Combat Status Review Tribunal, the study found that only 21 were even alleged to have ever been on anything that could be called a "battlefield," and only 24 were actually captured by US forces. The overwhelming majority—86 percent—were sold to the US for bounty. The sole detainee to have been captured on a battlefield by US forces was a 15-year-old Canadian citizen, Omar Khadr.

It would appear that Bumiller either did not bother to review the Seton Hall study before writing her piece, or decided to deliberately ignore it in order to better promote the sensationalist charges of the Pentagon.

The follow-up column by the Times public affairs editor pointed to the rationale behind the timing of Bumiller’s story. "When Vice President Dick Cheney assailed President Obama’s plan to close the prison at Guantánamo last month, he used ammunition plucked right from that morning’s Times."

Indeed, Bumiller’s piece was published the same day that Obama and Cheney gave their extraordinary opposing speeches, pointing to the deepening crisis within the US state apparatus. And, given its appearance in the supposed "newspaper of record," it was picked up and echoed as fact by broadcast news outlets around the country.

Cheney directly invoked the Times story as key evidence in a speech that all but charged that the Obama administration’s release of the Justice Department torture memos and its proposal to close down Guantánamo amounted to a treasonous aiding and abetting of terrorism.

Referring to the Guantánamo detainees, Cheney stated: "Keep in mind that these are hardened terrorists picked up overseas since 9/11. The ones that were considered low-risk were released a long time ago. And among those, we learned yesterday, many were treated too leniently, because 1 in 7 cut a straight path back to their prior line of work and have conducted murderous attacks in the Middle East."

The Times public editor lamented that the article that Cheney was citing was "seriously flawed" and "greatly overplayed," adding that it was mistake to base an article on material leaked from the government without seeking to "push back skeptically," given the highly charged political context.

The public editor then makes a telling, but unexplained reference: "The lapse is especially unfortunate at the Times, given its history in covering the run-up to the Iraq war."

What he was referring to is the now infamous record of the newspaper and its then-senior correspondent, Judith Miller, in acting as a direct accomplice of the Bush administration in attempting to terrorize the American public into accepting a preemptive war against Iraq.

While working as a reporter, Miller was granted a classified security clearance by the Pentagon, in return for which she committed herself to keep state secrets from the newspaper’s readership. The reasons for this extraordinary relationship are clear. Miller had in the course of her career established close relations with US and Israeli intelligence as well as ideological affinity with the right-wing think tanks that were leading the campaign for a war against Iraq.

In selecting Miller to cover the run-up to the Iraq war, the Times could have had no illusions about the results. Miller drafted a series of articles promoting and embellishing upon the administration’s fraudulent claims about supposed "weapons of mass destruction" in Iraq. In a classic government-media echo chamber, Bush, Cheney and others would then cite the articles in the "liberal New York Times" as substantiation for their phony case for an unprovoked war against Iraq.

After it became manifestly clear that the Bush administration had dragged the country into war based on lies and disinformation that were disseminated most prominently by the Times, the newspaper’s then-public editor was forced to write a similar piece acknowledging its "mistakes."

Bumiller played her own role during this period. Having previously covered City Hall in New York, from 2001 to 2007, she was elevated to the position of Times White House correspondent, covering the Bush presidency during the entire period leading up to the Iraq war. Asked by the Baltimore Sun about the failure of the entire White House press corps, of which she was a member, to pose any probing questions about the administration’s manufactured pretense for invading Iraq, Bumiller responded:

"I think we were very deferential... Think about it, you're standing up on prime time live TV asking the president of the United States a question when the country's about to go to war. There was a very serious, somber tone that evening, and no one wanted to get into an argument with the president at this very serious time."

Nothing could more clearly express the debasement and cowardice of what passes for a "free press" in America. This attitude on the eve of the Iraq war, like the willing regurgitation of Pentagon propaganda today, expresses the growing incorporation of the US mass media into the state apparatus and its self-subordination to the demands and needs of the ruling oligarchy. This process is both an expression of and contributing factor in the advanced decay of democratic processes in the United States.





:: Article nr. 54967 sent on 09-jun-2009 17:52 ECT

www.uruknet.info?p=54967

Link: www.wsws.org/articles/2009/jun2009/nyte-j09.shtml



:: The views expressed in this article are the sole responsibility of the author and do not necessarily reflect those of this website.

The section for the comments of our readers has been closed, because of many out-of-topics.
Now you can post your own comments into our Facebook page: www.facebook.com/uruknet





       
[ Printable version ] | [ Send it to a friend ]


[ Contatto/Contact ] | [ Home Page ] | [Tutte le notizie/All news ]







Uruknet on Twitter




:: RSS updated to 2.0

:: English
:: Italiano



:: Uruknet for your mobile phone:
www.uruknet.mobi


Uruknet on Facebook






:: Motore di ricerca / Search Engine


uruknet
the web



:: Immagini / Pictures


Initial
Middle




The newsletter archive




L'Impero si è fermato a Bahgdad, by Valeria Poletti


Modulo per ordini




subscribe

:: Newsletter

:: Comments


Haq Agency
Haq Agency - English

Haq Agency - Arabic


AMSI
AMSI - Association of Muslim Scholars in Iraq - English

AMSI - Association of Muslim Scholars in Iraq - Arabic




Font size
Carattere
1 2 3





:: All events








     

[ home page] | [ tutte le notizie/all news ] | [ download banner] | [ ultimo aggiornamento/last update 28/08/2019 00:45 ]




Uruknet receives daily many hacking attempts. To prevent this, we have 10 websites on 6 servers in different places. So, if the website is slow or it does not answer, you can recall one of the other web sites: www.uruknet.info www.uruknet.de www.uruknet.biz www.uruknet.org.uk www.uruknet.com www.uruknet.org - www.uruknet.it www.uruknet.eu www.uruknet.net www.uruknet.web.at.it




:: This site contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. We are making such material available in our efforts to advance understanding of environmental, political, human rights, economic, democracy, scientific, and social justice issues, etc. We believe this constitutes a 'fair use' of any such copyrighted material as provided for in section 107 of the US Copyright Law. In accordance with Title 17 U.S.C. Section 107, the material on this site is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving the included information for research and educational purposes. For more info go to: http://www.law.cornell.edu/uscode/17/107.shtml. If you wish to use copyrighted material from this site for purposes of your own that go beyond 'fair use', you must obtain permission from the copyright owner.
::  We always mention the author and link the original site and page of every article.
uruknet, uruklink, iraq, uruqlink, iraq, irak, irakeno, iraqui, uruk, uruqlink, saddam hussein, baghdad, mesopotamia, babilonia, uday, qusay, udai, qusai,hussein, feddayn, fedayn saddam, mujaheddin, mojahidin, tarek aziz, chalabi, iraqui, baath, ba'ht, Aljazira, aljazeera, Iraq, Saddam Hussein, Palestina, Sharon, Israele, Nasser, ahram, hayat, sharq awsat, iraqwar,irakwar All pictures

url originale



 

I nostri partner - Our Partners:


TEV S.r.l.

TEV S.r.l.: hosting

www.tev.it

Progetto Niz

niz: news management

www.niz.it

Digitbrand

digitbrand: ".it" domains

www.digitbrand.com

Worlwide Mirror Web-Sites:
www.uruknet.info (Main)
www.uruknet.com
www.uruknet.net
www.uruknet.org
www.uruknet.us (USA)
www.uruknet.su (Soviet Union)
www.uruknet.ru (Russia)
www.uruknet.it (Association)
www.uruknet.web.at.it
www.uruknet.biz
www.uruknet.mobi (For Mobile Phones)
www.uruknet.org.uk (UK)
www.uruknet.de (Germany)
www.uruknet.ir (Iran)
www.uruknet.eu (Europe)
wap.uruknet.info (For Mobile Phones)
rss.uruknet.info (For Rss Feeds)
www.uruknet.tel

Vat Number: IT-97475012153